4Service

Alltid tilgjengelig

Food & Facilities er én av 4Service sine tre divisjoner. Til daglig lager og serverer de mat, drifter restauranter, resepsjoner og coworking-lokasjoner, i tillegg til å tilby de fleste små og store servicetjenester du kan tenke deg. I mars fikk de en annerledes oppgave. Utlendingsdirektoratet (UDI) hadde et hasteoppdrag som ikke kunne vente.

Lørdag 5. mars

– Det er ikke vanlig at vi ringer samarbeidspartnere på lørdagskvelder, men denne gangen så jeg ingen annen utvei.

Ordene tilhører Toyne Vikerheim, seksjonssjef i UDI. Hun har akkurat avsluttet en telefonsamtale med det som tidligere ble kalt region- og mottaksavdelingen i direktoratet. De har blant annet ansvaret for å drifte det nasjonale ankomstsenteret for flyktninger i Råde.

– Vi ble informert om at det var flere busser på vei med flyktninger fra krigen i Ukraina. Et større antall mennesker enn det ankomstsenteret selv kunne håndtere. Noen av disse ble omdirigert til Oslo og ville være her om kun kort tid.

Vikerheim jobber til daglig med å drifte alle UDIs lokaler. Oppgaven hun nå har fått i hendene, er derfor naturlig nok litt utenom hennes vanlige arbeidsoppgaver.

– Jeg fikk ansvaret for å skaffe mat til flyktningene som var på vei. Vi visste ikke når de kom, eller hvor mange de var. Jeg ringte han jeg trodde kunne hjelpe, selv om det var helg og sent på kvelden.

Sindre Lie

Sindre Rugelsjøen Lie var på den tiden driftsansvarlig for kantinen hos UDI.

– Vi hadde samarbeidet mye før, og jeg visste at Sindre alltid var løsningsorientert. Jeg satte han raskt inn i situasjonen, og fikk et ja nesten før jeg var ferdig, forklarer Vikerheim.

Også Lie husker godt kvelden den 5. mars.

– Når en kunde ringer sent på kvelden, og attpåtil i helgen, da skjønner man at det er noe som haster, sier Lie, og fortsetter:

– Etter at Toyne hadde forklart situasjonen, bestilte jeg en taxi, ringte noen kolleger, og klokken halv elleve på kvelden møttes vi på et av våre kantinekjøkken. Oppdraget var klart: Flyktningene trenger mat. Vi satte i gang, og innen et par timer hadde vi produsert to hundre frokostposer.

Scandic Helsfyr

Samtidig som Vikerheim og UDI kontakter 4Service, settes et voldsomt apparat i gang for å ta imot de som har flyktet fra Ukraina. På Scandic Helsfyr, som ble brukt som beredskapshotell under pandemien, samles ulike helse- og beredskapsteam fra Oslo kommune, politiet, Sivilforsvaret, Røde Kors og Hero seg. I den kaotiske situasjonen er det ingen som vet eksakt hvor mange flyktninger som snart vil stå i lobbyen.

Under frokosten ble vi møtt av alt fra spedbarn til eldre. Det ble raskt klart at dersom vi skulle klare å servere en så mangfoldig gruppe mennesker fire måltider om dagen, måtte vi planlegge godt

Sindre Rugelsjøen Lie Regionsjef Oslo & Østlandet, 4Service

– De første flyktningene kom klokken fire om natten, og det var færre av dem enn vi først antok, sier Vikerheim.

Rundt hundre mennesker, flesteparten kvinner og barn, ankommer i løpet av natten. De har ikke fått med seg mer enn klærne de går i, og en mobiltelefon med innhold som viser krigens grusomheter.

– Å møte mennesker på den måten var emosjonelt. Alle hadde forlatt hjemmene sine, mange av dem med ektemenn og fedre som ble igjen for å forsvare landet. Selv om vi er godt trent, er det vanskelig å forberede seg på en slik ekstraordinær situasjon, forteller Vikerheim.

Etter et par timers søvn er Lie tilbake på Scandic.

– Jeg husker spesielt én ting fra de første timene på hotellet. I resepsjonen var det satt opp et stort bord med mengder av tannbørster, vann, hygieneartikler, leker og andre artikler som man tar for gitt. Det var sterkt å se mennesker som hadde flyktet fra alt, og som nå samlet sammen det nødvendigste for en ny hverdag i et nytt land, sier Lie.

I likhet med resten av beredskapsteamet fokuserer Lie på de konkrete arbeidsoppgavene og begynner å distribuere frokostposene. Men vel så viktig er det som skal skje videre.

– Under frokosten ble vi møtt av alt fra spedbarn til eldre. Det ble raskt klart at dersom vi skulle klare å servere en så mangfoldig gruppe mennesker fire måltider om dagen, måtte vi planlegge godt, forklarer han.

Lie setter seg ned med et par kokker fra 4Service og starter arbeidet med å planlegge neste ukes måltider. Mens de jobber, ankommer stadig flere flyktninger Scandic Helsfyr, og Vikerheim ringer ofte med oppdatert informasjon og nye behov.

– Sindre og teamet hans leverte på nesten alt vi ba om. Ønsket vi oss mer grøt, leverte de det. Trengte vi mer frukt, juice eller suppe, tok det ikke lang tid før måltidene ble justert. Jeg vet ikke hvor mange timer de sov den første uken, men det kan ikke ha vært mange, sier Vikerheim.

Etter en uke var i underkant av 1000 flyktninger fordelt på 400 rom på Scandic. En viss normal etableres i det som for alle de involverte bare kan karakteriseres som det motsatte.

Lagarbeid

For å løse det stadig voksende oppdraget setter 4Service og Lie i sving tre ulike team, som jobber på tre ulike lokasjoner.

– Det er umulig å nevne alle som bidro. Selv om det var jeg som sto i midten, fikk jeg uvurderlig støtte og hjelp fra andre driftssjefer, kantineledere og deres team på henholdsvis Skatteetaten Helsfyr, UDI og Gastro Catering. De fortjener alle en stor takk for innsatsen gjennom en svært hektisk tid, understreker Lie.

I perioden 6. mars til 7. april serverte 4Service flyktningene 77 900 måltider, 3020 liter juice og 1700 liter melk, for å nevne noe. I starten av april trekker UDI seg ut fra det praktiske arbeidet på det provisoriske beredskapsmottaket, og andre tar over. Scandic og 4Service blir igjen og sørger for at flyktningene som fremdeles oppholder seg der, har en hverdag som omfatter både husly og mat.

– Selv om det var armer og bein den første måneden, så gikk det heldigvis bra.

I dag er Lie regionsjef for personalkantiner i Oslo og på Østlandet, men han har tenkt mye på hvorfor resultatet ble så vellykket i mars 2022.

– Det ligger i kulturen vår. Vi er et selskap fullt av folk som sier ja. Da vi fikk muligheten til å hjelpe, gjorde vi nettopp det, sier han stolt.

Også Vikerheim er imponert over arbeidet som ble lagt ned. Selv om hasteoppdraget for lengst er ferdig, har hun daglig kontakt med 4Service.

– Å velge 4Service som leverandør av personalrestaurant i 2020 ble et veiskille. Både servicen og maten er av topp kvalitet. I tillegg til kaffebar er det to varmretter hver eneste dag og dessert på fredager. At noen ønsker seg hjemmekontor med slik bevertning på jobben, forstår jeg ikke, smiler hun.

2022

Trine Holmen-Løkken

Trine Holmen-Løkken er direktør i divisjonen Food & Facilities. Også hun er stolt av det Lie og de andre kollegene fikk til da det gjaldt som mest.

– Vi lever av å løse utfordringer. På mange måter var dette den ultimate testen. Som Sindre sier, vi er et lag med ja-mennesker. Da telefonen kom, var det bare å brette opp ermene. Jeg er glad for at UDI er så fornøyd med leveransen, men det aller viktigste var at de som flyktet fra landet sitt, fikk litt mindre å bekymre seg for, sier hun.

Det var ikke bare oppdraget for UDI som gjorde 2022 til et spennende og innholdsrikt år for Holmen-Løkken og resten av gjengen i Food & Facilities. Med en siste rest av pandemien, et urolig verdensbilde, inflasjon og endrede vaner hos norske arbeidere var det nok å henge fingrene i.

– Da det ble høst, forsto vi at verden nok er endret for alltid. Det gjelder særlig innenfor bruken av hjemmekontor og digitale møter. Sammen med gårdeiere har vi måtte tenke nytt og utvikle smarte og hybride løsninger som folk faktisk ønsker seg.

Heldigvis er 4Service vant til å utfordre det etablerte og finne muligheter der andre gir opp.

– Vi er vant med endring, og vi har mye trening på å snu oss rundt. Våre leveranser i det daglige er ett av grepene som gårdeiere nå bruker for å friste folk tilbake til arbeidsplassene. I tillegg er det gøy og motiverende å se hvilke steg vi har tatt innen catering de seneste årene. Nøkkelen er en bredde av leveranser som er tilpasset de ulike behovene. Hva som venter rundt neste sving, vet ingen, men vi gleder oss til fortsettelsen, avslutter hun.

Menneske og maskin

Renhold som yrke har lange historiske linjer og innebærer fysisk krevende arbeidsoppgaver. Innenfor dørene til Høgskulen på Vestlandet har 4Service et renholdsteam supplert av fire medhjelpere som elsker repetitive oppgaver. Sammen utgjør de et svært godt eksempel på samspillet mellom mennesker og teknologi.

Bærekraft i medvind

Ved inngangen til 2023 er det flere hundre tusen mennesker som står utenfor det norske arbeidslivet. Mange av dem har et sterkt ønske om å komme på innsiden. På Møller Medvind Arena har et nytt samarbeid tatt form, og det viser hvordan utradisjonelle rekrutteringsmetoder kan gi svært positive resultater.