4Service

Tone Hartviksen

ESG-ansvarlig

ESG med Tone

Arbeid med bærekraft forkortes ofte til ESG, Environmental, Social and Governance på engelsk, oversatt til miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold på norsk. Det favner bredt og involverer mange flere mennesker og avdelinger enn man først skulle tro. Denne bredden er grunnen til at vi har satt sammen et tverrfaglig team for å utvikle og drive dette fagområdet fremover.

For oss i 4Service er det viktig at arbeidet er systematisert, gjennomførbart og evner å skape målbare verdier. Selv om myndighetenes krav til rapportering og dokumentasjon stadig øker, har vi alltid vært vel så opptatt av det vi kaller for praktisk bærekraft. Det handler om å skape eierskap til de ulike utfordringene og omdanne dette til praktiske tiltak og rutiner ute i den daglige driften.

2023 ble et år med fornyet bevissthet omkring bærekraft, hvor store ord og visjoner i større og større grad ble erstattet av tydelige handlinger og standarder. I møte med våre kunder, særlig innenfor offentlig sektor, vokste forventningene. Fjoråret var et år hvor samarbeid og ansvarlighet ble vurdert med nye øyne. EUs bærekraftsdirektiv (CSRD) er ventet å bli vedtatt i Norge i 2024. Selv om kravene til rapportering ikke treffer oss som selskap for fullt før 2025-tallene skal rapporteres i 2026, tok vi i 4Service initiativ til å starte dette arbeidet tidlig. Å for eksempel forutse fremtidige utfordringer forårsaket av klima- og miljøforandringer ble del av vår strategiske tenkning. Ut ifra dette arbeidet oppsto det to hovedspor: å oppfylle grunnleggende «right to play»-krav og å samarbeide tett med kundene våre for å nå felles bærekraftsmål. Fjoråret handlet derfor ikke bare om å møte ulike krav, men også om å bygge sterke bærekraftige verdier som både forteller en historie og støttes av tallene.

Et godt eksempel på en slik historie er vårt engasjement med tiltaket Varig tilrettelagt arbeid (VTA). Målet med VTA er ikke bare å skape arbeidsplasser, men å løfte personlig utvikling og arbeidsevne for mennesker med psykisk utviklingshemming gjennom skreddersydde arbeidsoppgaver. I 2020 etablerte vi våre fire pilarer for sosial bærekraft – rekruttering, skape nye arbeidsplasser, kompetanseheving og samarbeid – og VTA-prosjektet favner godt om alle disse. I 2023 tok vi dette arbeidet til nye høyder, noe som blant annet har gitt liv til rollen som trivselsvert. Gjennom denne rollen – tilpasset for og til den enkeltes forutsetninger, interesser og kompetanse – har vi kunnet sysselsette tolv deltakere nasjonalt, de fleste av dem unge mennesker med psykisk utviklingshemming. VTA-prosjektet er viktig for oss fordi det representerer vår ambisjon om å lede an i nytenkning innenfor praktisk og sosial bærekraft. Våre ledere har vært avgjørende for å realisere planene, takket være deres forståelse av våre kunder, viljen til å samarbeide med arrangører av tiltak og, kanskje viktigst av alt, deres personlige engasjement for inkludering.

I 2024 ser vi frem til et spennende og nytt kapittel i det sosiale bærekraftsarbeidet representert ved YTE, vår paraply for inkluderingsinitiativer. YTE skal bli mer enn et program: Det skal også være et kvalitetsstempel som dekker tjenester, tiltak og lokasjoner. Et av de mest fremtredende prosjektene under YTE er ledersertifiseringen for inkluderingskompetanse. Denne sertifiseringen vil i første omgang involvere 17 utvalgte ledere fra hele organisasjonen. Disse lederne, som allerede innlemmer inkludering i sitt daglige virke, vil utvide sin kunnskap gjennom et komplett sertifiseringsløp. Vår ambisjon er at denne sertifiseringen ikke bare tjener som en kompetanseheving, men blir en regelmessig fornyelse og et påfyll for våre ansatte. Slik ønsker vi å vedlikeholde og styrke den inkluderende kulturen som 4Service står for.

Tall med Finn Rune

For oss som jobber med tall, krever det litt ekstra innsats å skulle oppsummere akkurat 2023 med ord. Ikke fordi ord i seg selv er vanskelig, men snarere fordi tallene fra året som ligger bak oss er så bra at det er krevende å finne de riktige uttrykkene.

Mennesker og kvalitet med Anine

I en dynamisk organisasjon som 4Service, hvor endring og endringskompetanse er alfa og omega, er vi som får arbeide med nettopp dette heldige. Utvikling er nøkkelen til alt vi gjør, og avdelingen jeg har gleden av å få lede, spiller en vesentlig rolle akkurat her.