4Service
Accommodation

Med mobiltelefon som nøkkel

Noen av landets største overnattingssteder ligger milevis fra de vanligste turistattraksjonene. Her huses tusenvis av menn og kvinner som er på jobb for å bygge ny infrastruktur og yte store bidrag til industrien. For å legge forholdene best mulig til rette for arbeiderne handler det ofte om å finne frem til små og store nyvinninger.

Året oppsummert

– Med hensyn til omsetning og lønnsomhet har dette vært vårt beste år noensinne, starter en stolt Stian Stenlund, divisjonsdirektør for Accommodation i 4Service.

– Dette gjelder for både camp og offshore, noe som jo er ekstra gledelig.

Teamene i Accommodation har levert på både små og store prosjekter i inn- og utland i året som ligger bak oss.

– Mye av nøkkelen til suksess er at vi er markedsledende når det gjelder kvalitet. Selv om 2023 godt kan klassifiseres som et hektisk år med lite tilgjengelig tid, inngår vi aldri kompromisser på dette området. Det vet jeg kundene våre legger merke til, og de ansatte setter også stor pris på å kunne levere tjenester med høy kvalitet.

Med hensyn til omsetning og lønnsomhet har dette vært vårt beste år noensinne

Stian Stenlund divisjonsdirektør Accommodation

En annen viktig suksessfaktor er en arbeidskultur der sulten til å lykkes sitter i førersetet.

– Jeg har alltid ment at folk ikke kjeder seg dersom de får muligheten til å løse spennende utfordringer. Vi er en gjeng som vil få til noe sammen. Fellesskapsfølelsen står sterkt, og albuene er så langt fra spisse som man kan få dem.

2023 inneholdt ikke bare oppturer for Stenlund og hans kolleger, det var også nok av utfordringer å ta tak i.

– Som for alle andre var inflasjonen, og de økte råvareprisene, også utfordrende for oss. Men selv med store, eksterne utfordringer klarte vi å levere resultater det lukter svidd av!

Som leder er Stenlunds oppgave å løfte blikket og la driften håndtere de daglige oppgavene.

– Vi har lykkes godt med å gi mye frihet. Det er en viktig del av utviklingsarbeidet vårt, og personlig er jeg overbevist om at det er mye av grunnen til både de gode resultatene og det sterke samholdet.

Divisjonen Accommodation hadde ved utgangen av året 850 ansatte og gjennomførte operasjoner i flere land.

– En interessant opplysning som setter litt perspektiv på våre operasjoner, er at campen på Rosenberg består av 1200 rom for overnatting. Norges største hotell har «bare» 800, smiler Stenlund.

Smartbooking

Geir-Inge Seim

Geir-Inge Seim er oppvokst på Sotra, men er i dag bosatt på Askøy og omtaler seg selv om bergenser.

– Jeg startet i 4Service i 2018. I dag jobber jeg som direktør for utvikling i Camps, en stilling jeg har hatt i ett år, forteller han.

Før Seim ble direktør for utvikling, arbeidet han som driftsdirektør. I en hektisk hverdag fikk han ikke bare tid til å fullføre sine vanlige arbeidsoppgaver, han fant også tid til å gjennomføre et sideprosjekt for bookingsystemer.

– På mange måter kan man jo si at jeg da begynte å skape min neste rolle i selskapet. Nyvinningen viste seg å inneholde mange spennende muligheter, og da prosjektet skulle formaliseres, var det naturlig at jeg ledet det videre.

Sideprosjektet utviklet seg og ble raskt til et stort, digitalt bookingsystem der 4Services kunder kunne gjøre sine bestillinger på en enklere og smidigere måte.

– Alt av inn- og utsjekk, renhold og annen, nødvendig kommunikasjon med gjestene våre skjer nå gjennom denne plattformen.

En ekstra fordel er at 4Services mange driftssjefer nå får enda mer nærhet til kundenes behov og ønsker.

– Litt enkelt forklart så gir systemet deg alt på ett sted, forklarer Seim.

– Ofte kan økt digitalisering gi større avstand mellom kunde og tilbyder, men her opplever vi det stikk motsatte. Den teknologiske utviklingen har gitt oss muligheten til å kommunisere oftere og bedre med gjestene våre.

Markedet har tatt godt imot det nye bookingsystemet. Foruten å gjøre selve bookingen enklere inkluderer systemet blant annet også et digitalt renholdsprogram, muligheter for varsling via SMS til enkeltgjester og en egen kundeportal med tilgang til rapporter og statusmeldinger, samt egne historiske faktureringsdata for kundene. At det nye systemet ikke koster kundene noe ekstra å ta i bruk, er selvsagt en hyggelig bonus.

– En annen spennende løsning vi har tatt frem i denne prosessen, er å bytte ut mange fysiske nøkler med funksjonalitet på kundens mobiltelefon.

Siden 90-tallet har bransjepraten gått på at noe burde gjøres med utfordringen med å skulle tilby individuelle nøkler til hver eneste campgjest. Løsningen var ressurskrevende med tanke på tid og penger, og den skapte også til tider stor frustrasjon hos gjestene når nøkler ble glemt, mistet eller en misforståelse førte til at utlevering ikke fant sted til riktig tid.

– I påvente av heldigitale nøkkelsystemer bestemte vi oss for å lage en broløsning, og først ute var campen på Flesland i september 2021. Der henger nå alle nøkler låst fast i et nøkkelskap som gjestene kan åpne gjennom bookingsystemet med mobiltelefonen. Skapet og systemet er koblet opp til vår døgnbemannede resepsjon på Stord, som sikret bistand dersom noen skulle støte på utfordringer.

Løsningen med de nye, digitale nøklene har vært en suksess. Tilbakemeldingene fra gjestene er gode, og servicetilbudet til 4Service har økt ytterligere.

– Dette gjør blant annet at vi kan starte opp nye camper, uten at alt av bemanning og kundeservice må være på plass fra dag én. Vi kan samarbeide mellom campene og gjøre deler av leveransene mer sømløse. Det er positivt for både oppdragsgiverne og oss som selskap.

De digitale nøklene har blitt ytterligere en konkurransefordel for 4Service, og de har også gitt vann på mølla for å utvikle enda flere nyvinninger. Campen på Stord tok i september 2023 i bruk en løsning fra Salto som gjør mobilen om til en digital nøkkel. Og om ikke lenge vil man også kunne kontrollere varmen på rommene med et par enkle tastetrykk, uansett hvor man befinner seg.

– I starten av 2024 tester vi ut fjernstyring av varme- og strømstyring på sove- og oppholdsrom. Løsningen gjør at vi kan automatisk skru ned varmen når en gjest sjekker ut, og automatisk skru den opp igjen i god tid før neste gjest ankommer. Ikke bare fører dette til økonomiske besparelser, det leverer også på våre kunders og våre egne bærekraftambisjoner. Jeg pleier å si litt muntert at mobilen har blitt et effektivt våpen for å unngå å fyre for kråkene, humrer Seim.

Veien videre

Kreativiteten blomstrer i 4Service, og Stian Stenlund og kollegene hans i Accommodation ser flere spennende muligheter for nyskapninger i årene som kommer.

– Jeg kan selvsagt ikke avsløre alt vi holder på med, smiler Stenlund.

– Men la meg likevel få dele noe. Vi har stor tro på konseptet Stay, et pendlerboligkonsept som skal være et alternativ til camp.

Stay skal på like linje med de mange campene tilby overnattingstilbud for næringslivet, men da over litt lengre tid og med enda bedre fasiliteter. Det var Thomas Brekke som først lanserte idéen i 2022.

– Thomas ledet an og brukte 2023 til å konseptualisere tilbudet og sette rammene. I dag er han direktør for Stay, og vi gleder oss stort til å vise markedet denne nye løsningen. Geir-Inge og Thomas er bare to av mange eksempler på hvordan vi i 4Service tenker i arbeidshverdagen. Når vi ser muligheter til å gjøre noe bedre i dag enn det vi gjorde i går, da griper vi sjansen! Det er bedre å prøve én gang for mye enn én gang for lite, avslutter Stenlund.

Marked med Marius

Fleksibilitet er ikke bare en ferdighet for oss som jobber med servicetjenester – det er en livsstil. Og i 2023 ble vi virkelig satt på prøve!

Fra fly til barnehager

Salgsrekorder, betydelige oppkjøp og innovasjon inn i nye industrier. 2023 ble akkurat som gjengen i Cleaning & Maintenance har blitt vant til gjennom årene: Hektisk, morsomt og med et stadig tilsig av nye kolleger og kontrakter!