Fra fly til barnehager
Salgsrekorder, betydelige oppkjøp og innovasjon inn i nye industrier. 2023 ble akkurat som gjengen i Cleaning & Maintenance har blitt vant til gjennom årene: Hektisk, morsomt og med et stadig tilsig av nye kolleger og kontrakter!
Året oppsummert
2023 kan best oppsummeres som spennende for de 2934 medarbeiderne i Cleaning & Maintenance. Divisjonsdirektør Patrick Malnes forteller:
– Vi har satt salgsrekorder og oppnådd den sterkeste bunnlinjen vår divisjon noen gang har maktet. Alt skapt av hardt arbeid fra en gjeng som aldri gir seg og hele tiden leter etter nye forbedringsmuligheter.
Malnes er som alltid engasjert når han får snakke om kunder og kolleger.
– Den utrolige veksten vi har hatt de siste årene, er noe vi kjenner på både godt og vondt. Det er en utfordring å få tak i nok dyktige mennesker til alle som ønsker 4Service som tilbyder av renholds- og servicetjenester. Jeg tenker ikke på det som et problem, men snarere som et godt bevis på kvaliteten vi leverer hver eneste dag.
At det jobbes godt i Cleaning & Maintenance, overrasker ingen. I 2023 har spesielt salgsavdelingen utmerket seg. Analysene fra salgsarbeidet i 2022 viste at det var muligheter for forbedring. Spesielt innenfor onboarding, altså hvordan man tar imot og lærer opp nyansatte, var det en del å hente.
– Vi har alltid hatt, og vil alltid ha, ambisiøse salgsbudsjetter. For å sikre at nye selgere skal kunne bidra raskest mulig, satte vi ned en arbeidsgruppe bestående av Cato Malnes, Henning Bjørnsgaard og Sindre Kjelsås. Sammen med andre kolleger har de tre tatt frem en plan det virkelig lukter svidd av, forklarer Malnes.
Den nye onboarding-planen består blant annet av en forbedret introduksjon, oppstart og oppfølgning, og gjør nyansatte selgere i stand til å nå sine salgsmål til riktig tid.
– De har ikke bare klart å nå målene i 2023, forklarer Malnes stolt.
– De har overgått dem! Våre nye selgere har doblet det de leverer i sine første tolv måneder målt mot tidligere år. Slikt må man få lov til å kalle en suksess.
En annen suksess Malnes og hans kolleger kan være fornøyd med, er oppkjøpet av Servicepartner1.
– Vi har i lang tid satset ekstra på samferdsel og har vunnet store kontrakter på Sørlandet og i Trondheim. En viktig del av denne satsningen er oppkjøpet av Servicepartner1 i 2022, en av landets mest innovative renholdsbedrifter. Sammen har vi tatt store steg, og spesielt innen konseptutvikling har utviklingen vært imponerende.
Samferdsel og konseptutvikling
Per Inge Iversen, regionssjef Sør i 4Serivce, kommer fra og bor i Kristiansand. Takket være en onkel som allerede var i bransjen, startet han sin karriere innenfor renhold i 1982.
– Første stoppested var Bergen, smiler kristiansanderen.
– Siden den gang har jeg hatt de fleste roller man kan tenke seg. De mangfoldige erfaringene har jeg hatt god nytte av så langt i min karriere.
I 2001 startet Iversen Serviceparter1, og da 4Service henvendte seg for et mulig oppkjøp, var beslutningen enkel for den da daglige lederen.
– Både 4Service og vi delte en konkret ambisjon, nemlig å utvikle mennesker og lage ledere ut av renholdere. Vi trodde begge på viktigheten av en sterk kultur, samt å strekke seg etter de mulighetene som ligger foran oss. Siden oppkjøpet i 2022 har utviklingen skutt videre fart, og vi er i dag sterkere sammen enn da vi sto hver for oss.
En av grunnene til at 4Service ble nysgjerrige på Iversen og Servicepartner1, var deres kompetanse og innovasjon innenfor samferdsel.
– Vi har jobbet med renhold av buss og fly i lang tid. Gjennom kontraktene våre med Widerøe og Aviator gjør vi blant annet rent for flyselskaper som Norwegian, SAS, Air France, Lufthansa og KLM. Det er ikke bare selve flyene vi sørger for å holde rene, også arealer inne på flyplasser her i regionen blir håndtert av oss
4Service satser stort på samferdsel og har flere kontrakter både regionalt og nasjonalt. Iversen er overbevist om at markedet har mange muligheter i årene som kommer.
– Absolutt! Vi har flere oppdrag på ønskelisten. Buss er for eksempel noe vi skal satse mye på. Vår opparbeidede kunnskap og våre dyktige medarbeidere vil gi oss viktige konkurransefordeler innenfor dette markedet i årene som kommer.
For å lykkes i en stadig mer konkurranseutsatt næring er gode konsepter avgjørende. Å tenke nytt, samtidig som man viderefører relevant kunnskap, er ikke alle selskaper forunt.
– Viljen til å utfordre sto sentralt i den gamle Servicepartner1-kulturen, og den står minst like sterkt, om ikke enda sterkere, i 4Service, forteller Iversen engasjert.
– Vi jobber systematisk med innovasjon og konseptutvikling. Når noe fungerer lokalt, er ikke veien lang for å iverksette og videreutvikle nasjonalt. Det gir oss den smidigheten og fleksibiliteten som er avgjørende for våre kunder.
Et godt renholdskonsept skal kunne systematisere arbeidsoppgavene, sikre riktig og effektivt utstyr til oppdraget, følge retningslinjer for HMS rundt for eksempel belastning og sykefravær, være fleksibelt og legge til rette for tett samarbeid med kundene, og ikke minst inkludere riktig opplæringsprogram.
– Alle komponentene er selvfølgelig viktig, men opplæringsprogrammet er noe vi skiller oss ekstra ut på, sier Iversen.
– Siden vi startet opp i 2001, har vi jobbet hardt for å videreutvikle konseptene våre. Vi har alltid hatt som mål å levere kostnadseffektive og stabile løsninger av høy kvalitet. Men det siste tilskuddet – Iversen er ivrig og snakker raskere – er kanskje det aller mest spennende!
I 2023 bestemte nemlig Iversen og hans kolleger seg for å filme selve prosessen med å rengjøre fly. Grepet viste seg å være særdeles vellykket.
– Når man skal gjøre rent, er det viktig å gjøre ting på riktig måte. Dette gjelder for både ergonomi og effektivitet. Å sette ting i system, samt konseptualisere hele renholdsprosessen, ga oss innsikt og data, som igjen kunne brukes til å lære opp andre. Vi har mange medarbeidere som ikke har norsk som sitt morsmål. Video gir oss en glimrende mulighet til å kunne vise frem alle de små og store hemmelighetene det vanligvis tar måneder, om ikke år, å tilegne seg.
Idéen om å filme kom som et resultat av den tidligere nevnte kulturen.
– En viktig del av kulturarbeidet har vært å reise på messer og alltid være på utkikk etter inspirasjon til nye løsninger. Viljen til å levere bedre i morgen enn vi gjorde i går, er ikke noe som kommer ovenfra og ned. Det er en felles ambisjon som må resonnere på alle plan i selskapet. I 4Service spiller det ikke noe rolle hvilken stillingstittel du har. Er idéen god nok, så tester vi den ut.
Store norske leksikon (SNL) definerer et konsept som: en samling av idéer eller en plan som danner grunnlaget for utformingen av et produkt, arrangement eller en virksomhet. Et like viktig prinsipp for konseptutvikling i 4Service er at det må være et behov i markedet. Å utvikle for utviklingens skyld kommer det lite godt ut av.
– Det medfører riktighet, bekrefter Iversen.
– Et godt eksempel er hvordan vi har videreført erfaringene fra filmingen av renhold i fly til vårt nye barnehagekonsept. Vi startet den innovasjonsprosessen ved å samle relevante ressurspersoner til et arbeidsmøte. Der delte vi erfaringer og idéer rundt hvordan vi bedre kunne gjøre rent i barnehager. Det var naturlig å undersøke om også denne oppgaven lot seg filme, og det tok ikke lang tid før vi forsto at mange av de teknikkene vi bruker i opplæringsprogrammene for renhold på fly, lot seg overføre til renhold av barnehager. Deretter satte vi alt sammen til en presentasjon og solgte inn løsningene til barnehager i vår region. Så langt har vi fått 32 oppdrag, og kundene melder tilbake at vår unike tilnærming var en av de viktigste grunnene til at de valgte oss som samarbeidspartner, sier Iversen.
Veien videre
Divisjonsdirektør Malnes er ikke i tvil om at oppkjøpet av Servicepartner1 har gjort mer enn å styrke 4Service sin tilstedeværelse på Sørlandet.
– Per Inge og de andre dyktige kollegene på Sørlandet har virkelig åpnet nye muligheter for oss, forklarer han.
– Deres måte å konseuptualisere og tenke nytt på har inspirert resten av regionene i Cleaning og Maintenance. Erfaringene de har gjort seg med arbeidet på Kristiansand lufthavn, er nå noe vi bruker andre steder i landet.
Selv innovasjonsarbeidet i Malnes’ divisjon har blitt omorganisert i løpet av fjoråret. Et nytt organ, Utviklingsrådet, har sett dagens lys, og alle de seks regionene er representert.
– Det er Henriette Haugsnes og Henning Bjørnsgaard som har fått ansvaret med å lede dette arbeidet. De har gjort en strålende innsats, og vi jobber i dag mer strukturert enn noen gang innenfor området. Det er jevnlige møter, og i god 4Service-ånd lar vi alle gode idéer slippe til.
Utviklingsrådet
Utviklingsrådet skal fremme strategisk innovasjon og kontinuerlig forbedring, og ha søkelys på mennesker og prosesser for å oppnå høy kundetilfredshet.
Fokusområder 2024:
- Menneske
- Maskin & Metoder
- Bærekraft
- Teknologi
Utviklingsrådets ledere:
- Henriette Haugsnes, ansvarlig for utviklingsrådet
- Henning Bjørnsgård, salgs- og utviklingssjef
I tillegg til hyppigere møteaktivitet gjennomføres det også flere testprosjekter enn før. Utviklingsrådet inkluderer som nevnt alle regioner, men en vesentlig endring er at det er salgs- og anbudsteamene som nå er representert.
– Det er disse som sitter aller tettest på kundene våre, og derfor er i best posisjon til å forstå hva morgendagens behov er. Vi er allerede langt fremme på AI og sensor- og robotteknologi, og denne satsningen vil sørge for at vi også i fremtiden er med på å utvikle våre fagområder.
Med innsatsen som ble lagt ned i 2023, ser Malnes på 2024 med optimistiske øyne.
– Det er ikke bare fordi jeg er fra Fredrikstad at jeg ser lyst på fremtiden, ler han.
– Det er vel så mye fordi jeg vet at vår videre vekst vil være et resultat av innsatsen vi sammen legger ned hver eneste dag. Jeg gleder meg til å se at vi blir enda sterkere representert i Troms og Finnmark, og med det dekker Norge på en enda bedre måte enn det vi gjør i dag. Vi skal fortsette arbeidet med å onboarde best mulig innen drift og salg, samt naturlig nok både beholde og vinne nye kunder. Jeg ser frem imot å kunne fortelle mer om innsatsen og seierne våre innen samferdsel i neste årsrapport, avslutter han.