4Service

Finn Rune Kristiansen

CFO

Tall med Finn Rune

For oss som jobber med tall, krever det litt ekstra innsats å skulle oppsummere akkurat 2023 med ord. Ikke fordi ord i seg selv er vanskelig, men snarere fordi tallene fra året som ligger bak oss er så bra at det er krevende å finne de riktige uttrykkene.

Jeg tror vi alle kan være enige om at en organisk vekst på 19,4 prosent fortjener en enda større beskrivelse enn fantastisk. Heldigvis taler tallene for seg selv: Våre tre divisjoner, Food & Facilities, Cleaning & Maintenance og Accommodation, leverte i fjor en organisk vekst på henholdsvis 23,3, 10 og 23,7 prosent. Det er imponerende og mangler sidestykke i vår bransje, og antakelig hele norsk næringsliv. Som øverste ansvarlige for tallene i 4Service er det en sann glede å nå få presentere regnskap og resultat for 2023!

23.3%
Food & Facilities
10%
Cleaning & Maintenance
23.7%
Accommodation
Alle divisjoner opplevde organisk vekst i 2023

Som vi alle husker, startet året med høy inflasjon og gjentakende prisøkninger på alt fra matvarer til innsatsfaktorer. 2023 skulle være det første tilnærmet normale året siden pandemien, men den brutale starten gjorde at vi også dette året måtte snu oss rundt og justere oss i et utfordrende marked. I et normalår øker prisene på for eksempel matvarer med to til tre prosent. I 2023 nådde denne økningen i overkant av 20 prosent på enkelte varer og skyldtes blant annet krigen i Ukraina, containermangel og globale transportutfordringer. Årets første kvartal brukte vi vår erfaring fra tidligere turbulente år til å reforhandle priser og samarbeide med kundene våre om nye løsninger. Dette gjorde at vi leverte sterkt innenfor både salg og drift. Dermed begynte pilene å peke oppover fra andre kvartal, og den trenden holdt seg sterk ut året.

Fjoråret markerte også slutten på den digitale reisen vi har gjennomført de siste fem årene. Tidligere har vi, som de fleste andre, arbeidet både litt digitalt og litt på papir. Fra og med 2024 er det særdeles lite papir igjen i 4Service. I den såkalte «trakta», altså programmet AppFarm, er det i overkant av 15 ulike systemer og programmer som mater inn informasjon, samtidig som det sendes data ut til mange systemer. Det som kommer ut på den andre siden, er sanntidsdata vi kan bruke for å tilby kundene våre et enda bedre produkt.

Til slutt vil jeg gjerne få nevne den aller viktigste årsaken til at 2023 ble et fantastisk og imponerende år for 4Service, nemlig menneskene. Ved utgangen av desember hadde jeg 5400 gode kolleger som hver eneste dag gjør sitt ytterste for at kundene våre skal få det de har blitt lovet, og ofte gjerne litt mer. Det er ikke vi på hovedkontoret eller i konsernledelsen som først og fremst skal ha skryt for at tallene ser ut slik de gjør. Det er alle dere der ute i driften som sørger for at 4Service alltid leverer servicetjenester enkelt og personlig.

Regnskap og resultater

ESG med Tone

Arbeid med bærekraft forkortes ofte til ESG, Environmental, Social and Governance på engelsk, oversatt til miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold på norsk. Det favner bredt og involverer mange flere mennesker og avdelinger enn man først skulle tro. Denne bredden er grunnen til at vi har satt sammen et tverrfaglig team for å utvikle og drive dette fagområdet fremover.