4Service

Anine Tennøe

Director of HR and Corporate Social Responsibility (CSR)

Mennesker og kvalitet med Anine

I en dynamisk organisasjon som 4Service, hvor endring og endringskompetanse er alfa og omega, er vi som får arbeide med nettopp dette heldige. Utvikling er nøkkelen til alt vi gjør, og avdelingen jeg har gleden av å få lede, spiller en vesentlig rolle akkurat her.

Vi bistår ledere i deres daglige virke ved å tilby de verktøyene de trenger for bedre oversikt, et sentralt aspekt av HR-arbeidet i 2023. Innenfor området compliance har vi blant annet satt søkelyset på åpenhetsloven gjennom eksterne undersøkelser av samarbeidspartnere og intern publisering av redegjørelser på våre nettsider. For vårt kvalitetsarbeid har vi innført et revidert revisjonsprogram som skal øke bevisstheten og skape engasjement rundt kontinuerlig forbedring. Når det gjelder HMS, vil jeg trekke frem innføringen av et nytt avvikssystem som på kort tid har ført til en positiv rapporteringskultur, noe som gir bedre innsikt på tvers av organisasjonen. Og for ESG er vår satsning på varig tilrettelagt arbeid (VTA) spesielt verd å merke seg, og du kan finne mer informasjon om dette her.

I 2023 har vi også satset videre på lederutviklingen vår, en prosess ledet med stø hånd av Ørjan Leine. Ørjan, som formelt styrer lederutviklingsinitiativene i vår avdeling, har gjennomført fjorten to-dagers ledersamlinger gjennom høstsesongen. Disse samlingene har styrket lederkulturen og bidratt til å forme dyktige ledere som er rustet til å møte organisasjonens utfordringer. Samtidig har Marianne Berget Larsen hatt hovedansvaret for lederforaene, som på vårparten ble forandret til en kursrekke over tre måneder. Denne serien ble til ti omfattende kurs, utviklet og presentert ikke bare av Marianne, men også av andre dyktige bidragsytere fra teamet. Deltakelsen var høy, og tilbakemeldingene fra disse kursene var overveldende positive.

Årets medarbeiderundersøkelse har nok en gang levert flotte resultater. Her kunne vi glede oss over en gjennomsnittsscore på over fem, på en skala fra én til seks, innenfor alle hovedområder på konsernnivå. Disse tallene, som vi er veldig stolte av, understreker viktigheten av trivsel på arbeidsplassen, en nøkkelfaktor for den kvaliteten vi leverer til kundene. Med en deltakelse på 62 prosent og generell høy tilfredshet er det tydelig at satsningen på lederutvikling og medarbeiderengasjement bærer frukter. Denne innsatsen reflekteres blant både fast ansatte og vikarer, som uttrykker en sterk tilhørighet og tilfredshet med sin arbeidsplass. Samtidig er det alltid små grep og justeringer som kan gjøre oss bedre, og slike innspill er det aller viktigste som kommer fra undersøkelsen. Alle divisjoner og avdelinger har gjennomgått resultatene, og sett på hvilke tiltak de kan gjennomføre for å sørge for et enda bedre 2024.

I det kommende året vil vi fornye selve medarbeiderundersøkelsen. Dette tiltaket vil forbedre ledelsens styringsverktøy og styrke grunnlaget for videreutviklingen av arbeidsmiljøet i hver enkelt enhet. Vi utvider også våre lederfora med to nye enheter og setter i gang den andre etappen av lederutviklingen. Videre vil etableringen av et omfattende ledelsessystem, og en strukturert tilnærming til retningsgivende dokumenter, bidra til bedre organisering. Og ikke minst, vi skal fortsatt ha det gøy på jobb hver dag. Det er tross alt selve hjørnesteinen for alt vi gjør i 4Service!

ESG med Tone

Arbeid med bærekraft forkortes ofte til ESG, Environmental, Social and Governance på engelsk, oversatt til miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold på norsk. Det favner bredt og involverer mange flere mennesker og avdelinger enn man først skulle tro. Denne bredden er grunnen til at vi har satt sammen et tverrfaglig team for å utvikle og drive dette fagområdet fremover.

Marked med Marius

Fleksibilitet er ikke bare en ferdighet for oss som jobber med servicetjenester – det er en livsstil. Og i 2023 ble vi virkelig satt på prøve!