4Service

Styrets årsberetning

Virksomhetens art

4Service Holding AS er morselskap i konsernet 4Service Holding der virksomheten omfatter Facility Service tjenester, personalrestauranter, restauranter, coworking, catering, renhold, samt leveranse av forpleiningstjenester, kjøkkendrift og beslektet virksomhet på anleggscamper, fartøyer og offshore-installasjoner. Konsernets hovedkontor er lokalisert i Oslo, men har virksomhet i store deler av Norge og også utenfor Norges landegrenser.

Food and Facilities drives under merkenavnene De 3 Stuer, Ekre, Søtt+Salt og Gastro. I tillegg er det etablert skreddersøm på merkevare i samarbeid med kundene på fullservice kontrakter, med blant annet tjenester som restauranter, events og coworking som har etablert seg under merkenavnet INC. Food and Facilities marked er i Norge og virksomheten opereres i hele landet med flere avdelinger.

Cleaning and Maintenance drives under merkenavnet Eir Renhold, hvor det leveres renholds- og vedlikeholdstjenester i Norge.

Accommodation omfatter forpleiningstjenester, hvor den landbaserte delen består av Camp som leverer anleggshotell med merkenavnet 4Service. Offshorevirksomhet som omfatter kontrakter hvor selskapet leverer forpleining på forskjellige rigger på norsk- og utenlandsk sokkel, leveres med merkenavnet 4Service.

Konsernet har i 2023 ikke gjennomført oppkjøp. 4Service Eir Camp ble fusjonert inn i 4Service Landanlegg for å forenkle camp-området innenfor segmentet Accommodation.

Rettvisende oversikt over utvikling og resultat

Det bekreftes at det avlagte regnskap gir et rettvisende bilde over utviklingen, resultatet og selskapets finansielle stilling. Det er ikke inntruffet forhold etter 31.12.2023 og frem til dags dato av betydning for selskapet som endrer ovennevnte vurdering. Styret og ledelsen vurderer kontinuerlig selskapets drift, arbeidsoppgaver og personell.

Konsernet 4Service Holding AS driftsinntekter endte på 4 101,9 mill. kr, en økning på 24 % fra 2022 (3 313,6 mill. kr). EBITDA i 2023 er 432,3 mill. kr. mot 300,4 mill. kr. i 2022. Lønnsomheten er følgelig økt fra 2022. Årets resultat før skatt ble 199,8 mill. kr, av dette resultatet er -0,1 mill. kr ikke-kontrollerende eierinteresse sin andel. Resultat etter skatt endte på 153,7 mill. kr mot et resultat på 64,2 mill. kr i 2022.

De samlede ordinære investeringene i varige driftsmidler i 2023 var 43,5 mill. kr (2022: 48,5 mill. kr.) i konsernet. Totale eiendeler var ved utgangen av året 2 785,9 mill. kr. Arbeidskapitalen er på -136,6 mill. kr. Konsernet har ubenyttet tilgjengelig trekkreserve på 105 mill. kr, og konsernets likviditetsmessige situasjon vurderes som god.

Total egenkapital inkludert ikke kontrollerende eierinteresse var 540,3 mill. kr ved utgangen av året, dette tilsvarer en egenkapitalandel på 19 %, mot 15 % i fjor. Ved utgangen av 2023 utgjør minoritetsinteresser -2,4 mill. kr. Konsernets finansielle stilling vurderes som god.

Årets kontantstrøm bærer preg av god drift med fokus på balansen. Konsernets netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter utgjorde 303,9 mill. kr (251,0 mill. kr). Netto kontantstrøm fra investeringsaktiviteter var på -62,1 mill. kr (-213,8 mill. kr). Netto kontantstrøm fra finansieringsaktiviteter var -226,8 mill. kr (1,1 mill. kr). Beholdning av kontanter og kontantekvivalenter beløp seg til 281,8 mill. kr ved utgangen av 2023. Tilsvarende tall for 2022 var 266,8 mill. kr.

4Service Holding AS har et resultat i 2023 på 0,0 mill. kr. Morselskapet har en egenkapitalandel på 38,5%, og selskapets finansielle stilling vurderes som god.

Redegjørelse for foretakets utsikter

Både i 2022 og starten av 2023 har spesielt kantine og cateringmarkedet vært påvirket av store prisøkninger på mat, som konsernet ikke fikk tatt ut til kundene før Q2-23. Samtidig har den finansielle uroen sent 2022 og i 2023 påvirket den kommersielle omsetningen innen blant annet restaurant.

De økte prisene utfordret lønnsomheten Q1-23, men både lønnsomhet og vekst tok seg opp i løpet av året på bakgrunn av en sterk organisk vekst i alle forretningsområdene, hvor selskapet både utvidet og utviklet tjenestespekteret samt tok markedsandeler.

De generelle markedsutsiktene er gode. Styret vurderer løpende mulighetene for ulike former for samarbeid eller oppkjøp som kan utvikle konsernet videre.

Gjennom 2023 har konsernet vist stor handlekraft, tilpasset kostnadsbasen, og vist at den underliggende driften er både skalerbar og robust. Samtidig har konsernet hatt stor tilvekst på alle områder i 2023, også på nysalg som forventes å materialisere seg i 2024. Konsernets posisjon og omdømme, konsepter samt et effektivt salgskorps, gir resultater med stadig nye kontrakter innenfor alle våre områder. Dette har medført et betydelig antall oppstarter av nye kontrakter i starten av 2024. Med eksisterende portefølje og inngåtte nye kontrakter forventer selskapet å ha en fortsatt sterk organisk vekst i 2024.

Konsernet har pr Q1 2024 gjort ett oppkjøp. Det oppkjøpte selskapet opererer innenfor segmentet Cleaning and Maintenance og har hovedkontor i Tromsø. Oppkjøpet gir konsernet økt tilstedeværelse i regionen.

Styret presiserer at det normalt er betydelig usikkerhet knyttet til vurdering av fremtidige forhold.

Fortsatt drift

Basert på ovenstående redegjørelse for konsernets resultat og finansielle stilling, bekrefter styret at årsregnskapet for 2023 er utarbeidet under forutsetning om fortsatt drift, og at det gir et rettvisende bilde av konsernets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og resultat.

Konsernet er fortsatt i en utviklingsfase. Etter et år med fokus på konsolidering, hente ut synergier og sterk organisk vekst er konsernet godt posisjonert for videre lønnsom vekst i 2024.

Arbeidsmiljø

Styret anser arbeidsmiljøet i selskapet som godt. Det er ikke iverksatt spesielle tiltak i denne forbindelse. Det har blitt avholdt 16 arbeidsmiljøutvalgsmøter fordelt på 8 arbeidsmiljøutvalg i segmentet Accomondation, 4 arbeidsmiljøutvalg i Food and Facilities og 4 arbeidsmiljøutvalg i Cleaning and Maintenance.

Det har i løpet av 2023 vært rapportert inn 67 skader på ansatte i forbindelse med utførelsen av arbeid. 22 av skadene er fraværsskader. Det er i hovedsak brannskader, fallskader og kuttskader.

Konsernet har fokus på HMS og HMS opplæring for å redusere registrerte fraværsskader.

Det har vært gjennomført 29 627 digitale opplæringsaktiviteter i 2023.

Korttidsfraværet i konsernet var på 2,2 % og langtidsfraværet på 3,4 %. Konsernet 4Service Holding legger vekt på å skape et trygt arbeidsmiljø på samtlige av våre arbeidsplasser.

Likestilling

Konsernet hadde ved årets utløp 5 401 ansatte, hvorav 59,8 % kvinner og 40,2 % menn. Arbeidstid og lønn er rettferdig fordelt mellom kjønnene.

Styret består av 6 personer inkludert varamedlem hvorav en person er kvinne. Konsernets personalpolitikk anses for å være kjønnsnøytral på alle områder.

Konsernet har som mål å være en arbeidsplass hvor det ikke forekommer diskriminering og er derfor i rekrutteringsprosessene bevisst på å likestille mannlige og kvinnelige søkere. Det er i alle prosesser kompetanseprinsippet som er styrende for beslutningene. Konsernet 4Service Holding ønsker å være en attraktiv arbeidsgiver for mennesker med forskjellig bakgrunn, uavhengig av etnisk tilhørighet, kjønn, religion og alder.

Konsernet har i 2023 gjennomført en lønnskartlegging som en del av Selskapets generelle arbeid som gjøres for å være proaktiv med tanke på like rettigheter og muligheter, og forebygging av diskriminering etter den norske likestillings- og diskrimineringsloven​. Funnene i lønnskartleggingen er presentert på våre hjemmesider.

Åpenhetsloven

I tråd med Åpenhetsloven av 1. juli 2022 vil Konsernets redegjørelse for aktsomhetsvurdering offentliggjøres på selskapets hjemmesider innen 30. juni 2024.

Ytre miljø og bærekraft

I 2023 ble det tydeliggjort at EUs bærekraftsdirektiv (CSRD) vil treffe selskapet fra og med regnskapsåret 2025. CSRD innebærer en betydelig utvidelse i omfanget av rapporteringsplikten, samt utarbeidelse av en dobbel vesentlighetsanalyse. Prosess for implementering av CSRD i 4Service vil starte i 2024, men alle ESG-tiltak og aktiviteter ble allerede i 2023 vurdert opp mot dets effekt/verdi ift. CSRD.

Selskapet har i 2023 gjennomført en ny klima- og miljøanalyse, og 1) avdekket hvilke områder av driften som påvirker ytre miljøet og i hvilken utstrekning, og 2) utarbeidet tiltak og måleparametere for å forhindre eller redusere de negative miljøpåvirkningene. Selskapet er sertifisert iht. ISO14001 Miljøledelse.

Det ble i 2023 utarbeidet et komplett klimaregnskap for konsernet i hht. GHG-protocol, og for første gang med en utfyllende innrapportering av scope 3. Dette vil danne baseline for videre målinger og utvikling av klimautslipp, samt utgangspunkt for selskapets klimareduksjonsplan.

90% av selskapets klimautslipp befinner seg i scope 3 (indirekte utslipp), med mat- og kjøttinnkjøp som desidert største faktor. Tiltak for å redusere dette har vært iverksatt i flere år, og kjøttforbruket har hatt en jevn nedgang siden målingene startet for tre år siden.Disse tiltakene krever høy kompetanse av selskapets kokker, samt tett samarbeid med kunder, for å sikre at deres matopplevelse ikke reduseres/forringes.

Selskapet har i 2023 merket økt etterspørsel fra kunder om vårt klima- og miljørettede arbeid. Etterspørsel kommer hovedsakelig i form av:

  • Krav til beskrivelse av og dokumentasjon på ESG-arbeidet i salg/anbud
  • Ønske om presentasjon av våre ESG-tiltak for eksisterende kunder
  • Digitale evalueringsskjema tilsendt fra kunder via tredjepart
  • Fra 01.01.2024 skal klima og miljø vektes minst 30% i offentlige anskaffelser

Det utarbeides en årlig ESG-rapport iht. GRI og GHG-protocol, som kan leses i sin helhet på 4Service sine nettsider.

Forskning og utvikling

4Service har gjennomført flere steg i den digitale strategi for å utvikle sømløse tjenester og skape grunnlaget for å bli et datadrevet konsern. Den digitale kundereise gir selskapet muligheter for en innovativ utvidelse av tjenestetilbudet i tillegg til nye forretningsmuligheter integrert med framtidens backoffice.

Gjennom 2023 har konsernet lagt ned betydelige ressurser i utvikling av digitale løsninger, prediksjonsverktøy samt bruk av kunstig intelligens. Dette vil være et kontinuerlig arbeid for å sikre at 4Service ligger i front også i fremtiden. Målet er hele tiden å kunne tilby selskapets kunder merverdi gjennom smidigere og bedre løsninger for kundene våre, med en kundefront.

All informasjon for å styre operasjonelle valg på laveste nivå er tilgjengeliggjort gjennom Qlik Sense.

Et perfekt samspill mellom mennesker og teknologi skal bidra til å skape magiske kundeopplevelser. Konsernet utforsker stadig muligheter for bruk av teknologi som kan støtte, forenkle og skape merverdi for kundeopplevelsen sammen med effektive interne prosesser..

Finansiell risiko

Finansiell markedsrisiko

Konsernet har finansiell markedsrisiko gjennom rentebærende gjeld til kredittinstitusjoner. Den er ved årsslutt på 751 mill. kr. Lånet har flytende rente. Konsernet har noe valutaeksponering gjennom Offshore-virksomheten, men denne eksponeringen vurderes som ubetydelig. Konsernet følger til enhver tid med på risikobildet og etablerer ved behov tiltak for å kontrollere finansiell risiko.

Kredittrisiko

Det er større risiko knyttet til tap på fordringer på grunn av usikkerheten i norsk økonomi. Konsernet har opplevd en økning i antall konkurser blant de mindre kundene, samt at det er noe mer krevende å inndrive fordringene. Konsernet har hittil likevel ikke hatt vesentlige tap på fordringer. Konsernet har satt på ekstra ressurser til oppfølging av utestående kundefordringer i konsernet. Brutto kreditteksponering på balansedagen utgjør totalt 616,6 mill. kr. Konsernet har ikke gjort noen motregningsavtaler eller andre derivatavtaler for å redusere kredittrisikoen.

Likviditetsrisiko

Styret vurderer likviditeten i konsernet som god med kontantbeholdning tilgjengelig den 31.12.2023 pålydende 281,8 mill. kr. samt trekkfasilitetene som er tilgjengelig i banken. Selskapets lånefasiliteter forfaller 31.12.2024. Konsernet har gode og konstruktive diskusjoner rundt refinansiering.

Disponering av årets resultat

Konsernet hadde i 2023 et totalresultat på 153,7 mill. kr, sammenlignet med 64,2 mill. kr i 2022

Styret foreslår følgende disponering av årets resultat:

Overført til egenkapital 153,7 mill. kr

Styret foreslår at det ikke deles ut utbytte for 2023.

Andre forhold

Styret kjenner ikke til forhold av vesentlig betydning for å bedømme selskapets stilling og resultat som ikke kommer frem av resultatregnskapet og balansen med noter. Det er heller ikke etter regnskapsårets utgang inntrådt forhold som etter styrets oppfatning har betydning ved bedømmelse av regnskapet.

Med den utviklingen konsernet nå er inne i, ligger etter styrets oppfatning forholdene godt til rette for videre drift og utvikling.

Konsernet har tegnet forsikring for styrets medlemmer og daglig leder for deres mulige ansvar overfor tredjepersoner eller relevante foretak i konsernet, forsikringsdekningen er fom 1. januar 2022 begrenset oppad til 200 mill. kr.